Stipendiemyten avslöjad

  • 0
Det är dags att slå hål på en stor myt. Vart jag än går verkar det finnas en uppfattning om att det finns en massa stipendier tillgängliga för svenskar som studerar i USA. Senast idag läste jag en artikel i DN som relaterar till det här. Visst finns det de som kan finansiera åtminstone en del av sina studier på det här viset, men de är en minoritet. Det finns inte en massa stipendier att söka från Sverige och det är inte lätt att finansiera sina studier i USA.

Av över 40 svenskar jag känner som studerar eller har studerat i USA år 2007 och framåt, är det bara en (vad jag vet) som har fått stipendier från Sverige. Resten, inklusive jag själv, har finansierat sina studier med hjälp av lån, besparingar, bidrag från släktingar och jobb – jobb i Sverige, i USA är det olagligt att arbeta utanför campus med studentvisum. En och annan har lyckats få stipendier från sitt college, men stipendierna som finns tillgängliga för internationella studenter på statliga college är ofta alldeles för små för att kunna täcka några väsentliga kostnader. Jag fick till exempel bokstipendium 400 dollar och International Student Scholarship 250 dollar, som delades ut med pompa och ståt på SBCC:s Scholarship Awards Ceremony. Jämfört med den totala kostnaden för ett läsår i USA, en kostnad på 20 000 dollar och uppåt, är detta småpotatis.

Jag har personligen under min tid på college sökt stipendier från ett tjugotal svenska fonder. Jag fick bara svar från en enda, och det var ett nej. Lägg till tiden det tar att leta igenom stipendiebankerna, skaffa alla nödvändiga dokument och posta sin ansökan och du förstår snart vilket jobb det är bara att söka. Många fonder kräver dessutom att man ansöker ungefär ett år innan studiernas början – innan man ens skickat sin collegeansökan och vet att man kommer in. Nej, det är inte lätt att få stipendier från Sverige.

Det som kan öka dina chanser är om du läser vid ett svenskt lärosäte (och alltså söker utbytesstudier genom din skola), om dina studier har en särskild inriktning som matchar stipendiefondens kriterier eller om du söker stipendier för graduate-nivå och uppåt.

Jag menar inte att låta bitter eller gnällig. Det är inte för min egen skull jag skriver det här inlägget. Jag tycker man ska ge stipendier till dem som verkligen behöver dem och inte bara till en massa studenter som drömmer om ett lyxliv i USA. Men jag tycker också det är fel att vi bygger upp någon slags föreställning om att det finns en massa pengar därute som bara väntar på att en lycklig student ska ta emot dem. Jag skulle hemskt gärna se en studie på hur många som söker stipendier för USA-studier och hur många som faktiskt får dem. Eller ännu hellre: hur många svenskar som studerar i USA och hur många som gör det med hjälp av stipendier från Sverige. Det räcker inte med siffror från tidigare år, för enligt en stiftelse som jag har haft kontakt med har antalet stipendier som delas ut för studier på grundnivå minskat de senaste åren.

Jag har diskuterat ämnet med flera av mina svenska vänner i USA och jag garanterar att jag inte är den enda som kommit fram till den här slutsatsen. Ja, det är fantastiskt roligt och givande att studera i USA. Men det kostar också en himla massa pengar. Förlita dig inte på att du kan få stipendier för att finansiera dina studier. Sök hellre till ett college som du tror att du kan ha råd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar